thePencil.org Ar RaiYan

Thursday, November 06, 2003

Dream….impian…mimpi…hmmm….

Rasa cepat ajer masa berlalu meninggalkan hari-hari di bulan yang penuh barakah ini. Kadangkala aku mengimpikan berbuka puasa di rantau orang ( selain di Malaysia ) . kat Kuwait ker…Turki ker…London ker…India ker…Palestine ker ( ada jugak orang berimpian macam ni ek ).

Bukannya aku sudah jemu berbuka puasa di Malaysia, tapi seringkali terdengar cerita suka-duka kawan-kawan yang berpuasa, berbuka, berterawih dan beraya di perantauan. Bila agaknyer aku akan dapat peluang sebegini ek? Ingin juga kupenuhi impianku selama ini. Insha Allah….maybe next time, or next year… or next century….hehe

Seronok dengar cerita dari aseel muntalaq ngenai kemeriahan menyambut ramadhan di Kuwait. Seolah-olah aku ingin terbang ke sana sekarang juga bagi menyaksikan sendiri kemeriahan ramadhan di sana.

Katanya… di Malaysia, tidak ada kemeriahan masyarakat yang berlumba-lumba membuat amal kebajikan. Dok kalut nak sambut raya adalah! Tapi di negara-negara seperti itu, setiap kali menjelang ramadhan, berlumba-lumba manusia menginfaqkan harta mereka ke pusat-pusat kebajikan serta berlumba-lumba mengerjakan amal soleh. Begitu meriah sekali. Oh, alangkah indahnya….

Walau apa pun….syukur ku panjatkan kerna diri ini masih lagi diberi peluang untuk bernafas dan berjalan bebas dibumi milikNya, mengecapi kebahagiaan dan ketenangan, serta merasai nikmat pemberianNya.
Tapi….. mengapa aku masih lagi lalai dengan perintahNya??

Raiyan: haritu pernah termimpi jadi ‘suicide bomber’. Baru nak tekan button bomb, tetiba terkejut n terjaga dari tidur. Berpeluh-peluh juga,ingatkan dah terkorban,rupanya cuma bermimpi. Semalam pulak termimpi yang ‘roomate’ ditangkap n kena ISA. Hingga dapat merasakan situasi yang begitu tertekan sekali. Tegang, keliru, marah n sedih. Langsung terjaga. Isk...napela mimpi aneh sejak akhir-akhir ni ek ? ape tafsirannye nih...

No comments:

 
blog template by suckmylolly.com