thePencil.org Ar RaiYan

Thursday, June 19, 2003

Sains dan teknologi yang tersirat di dalam Al Quran membolehkan manusia mencipta sistem memprosesan daging, susu, ikan, buahan dan sayuran. surah An Nahl ayat 66 hingga 69.

Dan sesungguhnya pada binatang ternak itu benar-benar terdapat pelajaran bagi kamu. Kami memberimu minum daripada apa yg berada dalam perutnya (berupa) susu yg bersih antara tahi dan darah, yang mudah ditelan bagi orang-orang yg meminumnya. ayat:66

Dan dari buah kurma dan anggur, kamu buat minuman yang memabukkan dan rezki yang baik. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Allah) bagi orang-yang yg memikirkan
ayat:67

Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah: buatlah sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu dan di tempat-tempat yang dibikin manusia.
ayat:68

Kemudian makanlah dari tiap-tiap (jenis) buah-buahanan dan tempuhlah jalan TuhanMu yg telah dimudahkan (bagimu). Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yg bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat yang menyembuhkan manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar2 terdpt tanda (kbsrn Allah) bg org2 yg memikirkn.
ayat:69

No comments:

 
blog template by suckmylolly.com