thePencil.org Ar RaiYan: Buku...

Wednesday, March 02, 2005

Buku...

Tepat kol 1.08 pagi, selesai sudah aku membaca sebuah novel yang amat menarik bagiku. Biasalah, kalo abang bawak balik buku, akulah orang pertama yang mengkhatamkannya. Kalo tak,kena berebut ngan dia. Tapi oleh kerana dia terpaksa membaca buku untuk presentation sabtu ni, maka aku le yang dapat baca dulu. Hehe. Kadang-kadang rasa bangga ngan abang ni, walaupun tak sempat kami ke kedai buku, tapi bila ada buku baru yang keluar kat library Kangar, dia selalu jadi orang pertama meminjam. No wonderla, ofis dia dekat ngat dengan library. Dia dah ‘booked’ buku-buku baru sejak tengah display kat cermin depan lagi. Bila keluar ajer untuk dipinjam, terus sambar la :). Masa mengandungkan Nusaibah dulu, selalu gak aku lepak kat library. Sampai kakak kaunter n pak guard kat library pun kenal aku. Jalan kaki ajer dari ofis abang. Bila ada Nusaibah ni, terhad sikitla nak ke sana. Cuma pergi pinjam buku aje. Kalo baby leh bawak masuk library, dah lama dah aku usung Nusaibah tu. Hehe

Buku 1511 H (kombat) tulisan Faisal Tehrani kali ini merupakan buku pemenang hadiah sastera kategori novel remaja 2003. Terbitan tahun 2004. Karya-karya Faisal Tehrani memang menarik perhatian ku sejak aku mula membaca novel Cinta hari-hari rusuhan, perempuan politikus, tunggu teduh dulu….telah banyak menarik minatku pada penulis ini. Dalam buku kalini bayangan Faisal Tehrani pada keadaan dunia tahun 2087 Masehi atau 1511 Hijrah begitu menarik sekali.

Mengisahkan seorang fata bernama Muhammad Ameen, hafiz dari Nusantara telah dipanggil untuk mempertahankan Kota Mekah dari serangan Amerika. Mereka dikenali sebagai manusia cyborg dilatih oleh Jeneral Nusaybah (kebetulan sama macam nama anak aku pulak hehe) untuk mempertahankan Kota Mekah dan Kota Madinah serta menakluk White House. Apa kesudahannya? Bacalah buku ini... Hehe.

Melalui buku ini banyak pengajaran yang aku dapat dan aku boleh simpulkan bahawa:

- betapa penting dan teramat pentingnya umat Islam mempelajari dan mendalami teknologi selari dengan teknologi barat kerana siapa yang menguasai teknologi pasti akan dapat menguasai dunia.

- Cuba lihat tentera AS contohnya, apabila mereka diarahkan oleh ketua mereka untuk menawan sesuatu kawasan, mereka hanya mengikut arahan, mereka sendiri pun tak tahu sebabnya dan tak mahu ke sana. Jadi, semangat juang tidak ada. Lihatlah sendiri penahanan Iraq dulu. Tapi bagi orang Muslimin, di Palestin contohnya mereka berjuang kerana semangat yang berkobar, mempertahankan akidah, tanahair daripada dirampas. Sebab tulah ada pejuang berani mati. Sanggup mati mempertahankan agama. Suicide bomber inilah yang memang menggerunkan tentera kuffar.

- Kemenangan sesuatu pertempuran adalah atas semangat juang yang tinggi. Walaupun kecanggihan teknologi yang membantu 50% dari kemenangan. Tapi kekuatan rohani beserta ketaqwaan yang tinggi merupakan punca kemenangan. Teringat aku akan kisah kemenangan Muhammad al Fateh menawan Turki. Salah satu faktor kemenangan mereka ialah tentera-tentera Muhammad al Fateh selalu bangun solat malam. Serta kemenangan mujahideen afghanistan mengalahkan tentera Rusia, dengan menembak dari bawah saja tanpa kelengkapan perang serta jet-jet pejuang yang canggih.

Apa aku cakap pasal perang-perang ni? Dah baca buku perang... kena citer pasal perang laaa :). Lagipun, nabi kata...sape takde tanamkan semangat untuk berjuang, tidak membantu orang yang pergi berjuang, maka rugilah dia sepanjang hidupnya. Maaf, tak berapa ingat.Versenya lebih kurang macam tulah. Sebenarnya, tiada siapa pun yang sukakan peperangan. Biarlah Islam masuk dan berkembang dengan cara tiada pertumpahan darah. Itu adalah yang terbaik. Kerana islam itu adalah aslama, salima, salmi, sulami. Tapi jika terpaksa...adakah kita semua terasa terpanggil?

No comments:

 
blog template by suckmylolly.com