thePencil.org Ar RaiYan: Makanan Ekspress untuk Du'at

Wednesday, November 01, 2006

Makanan Ekspress untuk Du'at

Dari: Norhasnida Zawawi

Pemilihan makanan untuk keluarga adalah penting bagi membina keluarga du'at yang mempunyai kekuatan tubuh badan yang baik. Di samping itu, kesihatan tubuh badan badan du'at yang baik sudah tentu akan membantu dalam merancakkan aktiviti dakwah.

Pengalaman saya sendiri, berlaku sedikit konflik pada awal perkahwinan kerana saya datang dari keluarga yang tidak biasa makan di luar (restoren etc.) atau beli makanan tetapi keluarga zauj biasa beli makanan diluar. Pada mulanya saya 'insist' untuk masak juga walaupun zauj suruh beli aja kerana kadangkala memang tak sempat nak masak. Tapi lama kelamaan disebabkan memang dah tak larat dan sangat2 tak sempat, saya pun mengalah untuk beli makanan di pasar malam atau restoren sahaja. Sebenarnya tidak menjadi masalah sekiranya makanan yang dibeli itu tidak mengandungi kandungan minyak, perisa dan pewarna makanan atau lemak yang tinggi serta bersih tetapi kebanyakan restoran (apatah lagi di pasar malam) di Malaysia ni mempunyai tahap kebersihan yang rendah. Minyak di pasar malam biasanya di 'recycle' melebihi 3 kali masakan menyebabkan makanan mempunya 'trans fatty acid' yang menjadi punca kepada penyakit kanser.

Jadi bagaimanakah kita hendak menjaga kualiti makanan disamping menangani keadaan sibuk kita sebagai du'at?

Ada beberapa perkara yang keluarga kami lakukan untuk menjaga kualiti makanan:
1)Mengurangkan kekerapan ke pasar malam. Kami membeli makanan di pasar malam hanya 1x seminggu.

2)Membeli makanan yang tidak bergoreng. Alhamdulillah, di Fasa 7 BBBangi ada sebuah gerai makanan yang menjual nasi serta lauk pauk yang mempunyai kualiti seperti yang di masak di rumah.

3) Mengurangkan pengambilan fast food dan makanan ringan. Fast food dan makanan ringan (termasuk coklat dan gula-gula) tidak dibenarkan kecuali pada musim perayaan/ kehadiran tetamu / kenduri kahwin (biasanya akan dihadiahkan dengan gula-gula)/ hadiah. Perkara ini memang kami persetujui bersama. Nasib baik juga anak kami Nusaibah (2 tahun) dan Muadz (2 bulan) dihantar ke nurseri yang memang mengamalkan prinsip yang sama.

4)Membeli perencah segera untuk lauk pauk jenama Brahim's yang tidak mengandungi pengawet dan perisa makanan (boleh siap masak dalam tempoh 15 minit sahaja).

5)Masak lauk yang simple2, maksimum setengah jam waktu memasak (alhamdulillah zauj tak memilih sangat:-)).

No comments:

 
blog template by suckmylolly.com