thePencil.org Ar RaiYan: Muqayam Akhawat

Thursday, December 28, 2006

Muqayam Akhawat

Alhamdulillah... saya rasa terlalu bersyukur kerana dipilih Allah menjadi peserta muqayam ini. di anjurkan oleh Wanita Jim Perlis pada 23-25 Disember. Tarikh itu merupakan tarikh yang amat mencabar untuk menghadiri mana-mana program. Sebabnya tarikh tu hari cuti umum, dengan kenduri kendaranya,walimah sahabat pulak tu. Kena Kuatkan diri untuk tetap teguh menghadiri muqayam tersebut. Bukannya dekat2 sini, tapi nun di Bukit Wang, Kedah. jauh dalam hutan nuu :).
Saya tatau pun aturcara, cuma dapat arahan dengan diberikan tarikh dan tempat aje. memang zero. saya membayangkan dalam hati mungkin kena masuk hutan atau tinggal di tempat usang yang serba kekurangan (air terutamanya) atau ke tempat yang biasa- biasa saja (kurang kemudahan seperti di rumah). Rupanya Muqayam ini dihadiri oleh sahabat dari Kedah dan Pulau Pinang juga.

Setibanya sampai... seronok menatap banglo yang akan kami diami.oo.. tinggal di banglo 3 tingkat rupanya kami ni. Jangan terkejut, dalam hutan sebegitu ada banglo woo. Pemiliknya Tuan Hj Sufi, saya kira seorang alim yang punyai perniagaan yang agak besar. Punyai travel n tour company. Agak berada orangnya.

Setibanya di sana, setelah selesai pendaftaran, barulah saya dapat lihat aturcaranya.Tema muqayam kalini "Menuju Jalan Pulang". dan slot2 semuanya berkaitan dengan MATI.
Ceramah pertama memang menyentuh hati dan sanubari saya. Disampaikan oleh ust Imran (UIA).Menceritakan tentang fasa kehidupan manusia serta pengertian al maut dari al qur'an dan hadith. Slot ini banyak menceritakan tentang bagaimana orang beriman menghadapi sakaratulmaut dan bagaimana pula orang tidak beriman menghadapi sakaratulmaut. banyak memberi info kepada saya. paling menarik perhatian saya apabila ust Imran memberitahu bahawa orang yang beriman jika mati secara mengejut (bukan kerana menderita sakit) adalah satu rahmat dari Allah untuk dirinya. Teringat pula arwah ayah saya yang meninggal dalam keadaan kami semua terkejut. Tak pernah sakit apa sebelumni, tiba-tiba meninggal. Moga Allah memberi rahmat buat ayah saya.
Slot seterusnya diwaktu tengahari menceritakan berkenaan misteri sakaratulmaut serta bekalan menghadapi kematian. Memang slot ini membuatkan saya rasa kecut perut dek kerana teringatkan amalan saya yang tunggang langgang lagi ni. Belum istiqamah dalam banyak benda. kejap buat, kejap tak buat (amalan sunat). Saya dapat membayangkan bila-bila saja saya akan pergi menemui Ilahi. Sekarang pun boleh. Ust Imran juga menceritakan betapa sakitnya mati, satu penderitaan yang dialami oleh ruh sewaktu meninggalkan jasad. Kita semua tidak tahu bagaimana pengakhiran kita. Moga kita kembali kepada Allah sebagai seorang yang beriman dan diraikan ruh kita apabila diangkat ke langit. Buku yang dicadangkan adalah Ensiklopedia Kematian (saya lupa penulisnya)

Slot malam disampaikan oleh Dr Azizah yang merupakan isteri Ust Imran, yang menceritakan tentang Al- Maut Fisabilillah Asma Amanina. Mengenai rindunya para pejuang untuk menjadi syuhada'. Kisah para ikhwan yang berlumba-lumba untuk syahid.Kisah di Ihkwan di Indonesia yang hebat dengan amalannya. Kisah ikhwan palestine yang berlumba-lumba mendaftar nama sebagai pejuang berani mati. Kisah para sahabat yang merindui mati sewaktu perang di zaman Rasulullah. Buku yang dicadangkan adalah Manajemen Kematian karangan Khozin Abu Faqih dan ensiklopedia peperangan Rasulullah karangan Syaikh Mahmud Shahir. Saya sudah memiliki, tapi saya belum membacanya lagi.
Keesokan harinya kami dihujani ujian di dalam game treasure hunt, saya kira game ini meningkatkan semangat ukhuwwah dalam diri pada sahabat-sahabat muqayyam saya. Selepas permainan ini, saya rasa semakin kasih akan sahabat-sahabat saya ini :)
Pada sebelah tengaharinya slot Dr Azizah juga yang merupakan rentetan slot malam tadi mengenai kerinduan para syahadah di kalangan sahabat. Sungguh kagum pabila mendengar betapa hebatnya para sahabat dalam berlumba- lumba untuk syahid. Saya rasa terlalu jauh dibandingkan dengan saya. saya berazam untuk terus berusaha sebaik mungkin.
sessi muhasabah paling menyayat hati. Saya merasa kagum pada kehebatan sahabat-sahabat muqayam saya.Timbul rasa keazaman di hati saya untuk mempertingkatkan lagi amalan apabila pulang ke rumah nanti.
Alhamdulillah, saya dapat kawan baru (akhawat Kedah n Pulau Pinang) yang sebelum ini kenal nama aje.Dr Salmi, K Shopiah, Ustzh Normah,Dr hashimah,K lela dan ramai lagi. Terima kasih buat mck-mck Perlis selaku urusetia yang bertungkus lumus menjayakan prog muqayam yang serba membina ini. Moga Allah merahmati segala usaha kalian.

No comments:

 
blog template by suckmylolly.com