thePencil.org Ar RaiYan: Showcase Usahawan Perlis 2007

Wednesday, July 18, 2007

Showcase Usahawan Perlis 2007

Alhamdulillah, berakhir sudah showcase yang tepape ini.hehe.Memenatkan. Tapi best. dapat kenal ramai usahawan yang pelbagai ragam rupanya.
sebanyak 103 booth menyertai untuk mempromosikan produk mereka. Booth teknik penanaman cili menarik perhatian saya. Dengan ada tanah suku ekar kat sebelah umahtu, kami mendaftarkan sebagai calon tani. eh hang ni! jadi usahawan tani pulak ka?

Kami diberi sebuah booth untuk mempromosikan produk kami. So kami ketengahkan tshirt labuh. Ini adalah kali pertama syarikat kami menyertai Showcase Usahawan anjuran MARA dan beberapa badan kerajaan lain. Ini kali pertama juga lah t-shirt labuh masuk ke dalam salah satu promosi usahawan tahun ini.Alhamdulillah, atleast diberi peluang juga menyampaikan mesej aurat dengan edaran flyers.

Hari pertama tshirt labuh digantungkan di dinding, ramai yang pandang pelik. "Eh, besarnya tshirt korang"."macam baju tidur la". "Booth korang kurang menarik la,tshirt sikitla". Lagi pedas bila sorang pak haji booth depan komplen, "ni buat tshirt terang-terang ni mana boleh muslimah berpakaian terang-terang sangat, dalam Islamkan ada cara pemakaian, takleh terang-terang". Amboi pak haji, butik pengantin sebelah kita tu siap lace jarang n ketat lagi, tanak pi tegur pulak (saya kata dalam hati je la).Bila orang dok kata-kata, memang 'terasa' juga. Tapi kena kuatkan semangat sebab sape suruh gatal nak jadi usahawan kan? hehe

Ramai juga yang memuji. Bagus produk korang. Satu solution bagi yang berpakaian sopan untuk terus aktif bersukan. Akan datang beli mesin embroidery. Kiteroang sokong korang, kata kawan-kawan sebaya saya. Rupanya orang muda-muda senang nak berbincang dan lebih open. Ni tidak, nampak negatif aje. Saya harap segala komen ni akan membina dan menambah kemajuan produk kami di masa akan datang.

Mungkin komen-komen/kritikan ini membuatkan saya lebih bersedia dengan jawapan bernas apabila diajukan dengan pelbagai soalan. Itu hikmahnyer kan!! lagipun saya akui, saya masih lagi mencari-cari kain yang lebih kualiti untuk tshirt labuh ini.Peringkat permulaan ini, perlahan-lahan la dulu. Insyallah, kita akan sentiasa perbaiki kualitinya. Lagipun saya suka jadi trader/agent (untuk tshirt Brotherhood, akan datang Hilyah) tshirt labuh yang sedia ada sebab saya memang tak reti dan tak sempat bab2 design ni. Saya lebih tumpukan pada sales buku buat masa ni. Misi nak masuk sekolah-sekolah terpaksa ditunaikan.



Saya tak berapa involve sepenuh masa dengan showcase ini sebab dapat booth free. kalo booth mahal macam pesta buku ritu memang tokeh turun padang, pulun buat sales. promosi kaw- kaw punya la.hehe. so showcase ni saya tak berapa kerja keras cuma buat promosi aje (sebab suami sibuk ngan tempahan potostat yang beribu pages). Edar flyers. Mujur ada anak sorang mck ni sanggup jaga gerai saya dengan upah rm15 sehari. Thanks adik Hajar!

Hmm... ini kali pertama saya bersua muka dengan MB, apela abang ni...amik gambar Dato Seri Dr Shahidan Kassim dapat dari belakang aje! jadik la dari takde langsung. kelu lidah saya bila diajukan pelbagai soalan.huhu. Ketaq pun ada jugakla. Tapi dia mintak business card saya :) (saya tidak berapa suka berurusan dengan mereka2 ini.ssyhhh. sebab diorang ni kalo nak satu benda, nak on da spot! takleh kata takda)



Hari ini, hari ketiga... yang paling best! saya dapat jumpa n dengar talk Dr Irfan khairi!! taraaaaaaa!!


P/s: Terima kasih MARA Perlis!!

No comments:

 
blog template by suckmylolly.com