thePencil.org Ar RaiYan: Slot Bersama Anak Yatim

Monday, March 30, 2009

Slot Bersama Anak Yatim

Alhamdulillah, semalam saya di jemput oleh adik-adik dari KTP (Kolej Teknologi Profesional) untuk menyampaikan slot motivasi buat anak-anak yatim Rumah Penyayang Siti Hasmah, Jejawi, Perlis. Anak-anak yatim seramai 45 orang dan student KTP seramai 40 orang. Apa yang saya kagum dengan adik-adik KTP ni ialah mereka membuat program (walaupun ianya tugasan/assignment) tapi wang yang dikeluarkan adalah dari poket mereka sendiri. Nak menjemput penceramah pun tak mampu (takut belanja yang besar untuk bayar penceramah). Akhirnya menjemput saya untuk memenuhi slot mereka. Sebab saya free aje, tak kenakan apa-apa bayaran. Saya hanya mewakili WJIM Perlis.

Mula-mula rasa agak gementar, tapi memikirkan tanggungjawab membawa nama JIM, saya teruskan jua. Ini pertama kali saya pergi ditemani suami tercinta sebagai technician (memasang lcd,laptop,speaker). Sebelumni jika ada jemputan ceramah, saya hanya temankan penceramah aje dan saya sebagai technician. Bayangkan, nak bagi ceramah, si penceramah kena bawa Lcd, speaker,extension plug dan laptop sendiri. hehe. Siap bawak sub-woofer lagi tu ha Saif nih!

Awal-awal lagi zana (person incharge) beritahu yang mereka tak dapat sediakan apa-apa kecuali microphone je. semua kelengkapan takda. laptop n lcd la paling penting sebab saya nak bg multimedia presentation.

Sebuah kenangan mengenai lcd.haha.Tiba hari program, lcd JIM digunakan untuk daurah, jadi kelam kabut saya mencari lcd serata Perlis. Call sana sini bertanyakan lcd. Nak nangis rasanya masa tu sebab takda sape yang leh tolong dapatkan lcd untuk saya. Lama saya termenung, Allah ilhamkan saya tertekan number ust fakhrul guru di Madi. Lantas saya beritahu yang saya perlukan lcd, ustz berada di Kelantan pada waktu tu meminta saya menghubungi rakannya yang berada di Perlis yang menyimpan lcd. Alhamdulillah rakannya terus memberikan tanpa banyak soal. Hairan saya. Walaupun pertama kali call, tak pernah kenal dan meminta by phone aje, dia terus minta saya datang ambil lcd tersebut. Lcd yang canggih lak tu. Allah permudahkan! Padahal tadi saya seperti kucing kehilangan anak, cari lcd merata-rata. Lantas saya teringat ayat ini, "jika kamu menolong agama Allah, nescaya Allah akan menolong kamu". Subhanallah.

Tepat 2.30 petang, saya tiba di dewan. Menanti anak-anak ini memenuhi dewan sambil tu saya berkenalan dengan beberapa orang anak-anak yatim ni. Dari umur 8 tahun hingga 17 tahun. Mula-mula agak malu, tapi lama kelamaan semakin mesra. Saya masih ingat nama anak yatim yang paling muda berumur 8 tahun bernama Uzaid. Agak malu-malu pada mulanya.

Alhamdulillah, sambutan positif. Lega rasanya. Saya harap motivasi yang saya berikan sedikit sebanyak menyentuh hati mereka. Ya Allah, berilah kejayaan di dunia dan akhirat pada anak-anak yatim ini. Kasihanilah mereka Ya Allah! jadikanlah mereka anak-anak yang soleh. Amin...

Saya terharu pabila mereka meminta saya datang lagi untuk memberikan tayangan slide multimedia. Insyallah kita akan bertemu lagi!

p/s: dalam kekalutan memcari lcd, saya tertinggal camera di rumah! alamak!

4 comments:

Maryam said...

manisnya pencarian apabila menyedari mesej tersembunyi.. how romantic! hihi

Anonymous said...

salam najah.kedengaran nya amat menarik talk yang diberi..Agak2,boleh share content motivasi dgn saya?-mqibtiah@gmail.com-

Irfa said...

SALAM NAJAH..
tertarik ngan ayat "jika kamu menolong agama Allah, nescaya Allah akan menolong kamu". sungguh murni kata2 itu

Najah Farahin said...

yam,
kau pun boleh bg talk!

asma,
awat yg formal sangat tuh? haha

irfa,
kdg2 kita terlupa pergantungan dgn Allah taala kan? irfa pekabo?

 
blog template by suckmylolly.com