thePencil.org Ar RaiYan: tujuan asal

Saturday, October 02, 2010

tujuan asal

saya sebenarnya teringin sangat nak tour europe, ke turkey, rome, switzerland dan beberapa tempat yang cantik. saya memang teringin sangat. saya sangat jeles apa bila kawan saya ni selalu terbang ke luar negara atas urusan kerja. rezekinya kan! tapi saya takde peluang seperti itu (bunyi macam sedih pula. hehe)

saif pesan, kalo nakkan sesuatu, buatla bisnes khas utk realisasikan impian tu, duit untung dari bisnes tu,amekla guna utk beli apa yang diidamkan tu. jangan guna duit gaji kalo nak beli. simpan aje utk hal lain.lebih kurang macam tu la.

maka saya pun set up satu  biz ni yang tujuan asal keuntungannya untuk tour europe. haa... besaqnya mimpi. hahaha.
ya saya fokus, saya target tiap-tiap bulan. dari biz tu saya amek sikit untuk saya beli dslr. murah aje, nikon D3000, lepas tu beli flash yang murah juga. janji amek gambar cantek. sebab penting juga untuk ambil gambar kek untuk letak kat web.

saya mula kumpul dan kumpul. sanggup stay up tengah-tengah malam semata-mata nak kumpul duit untuk tour europe. mak mertua saya hairan, awatlah saya sanggup bangun malam deco kek. susah payahkan diri bak kata orang.hehe

ya harini.... duit hasil tu dah cukup, bila difikirkan ada adik ipar di manchester, ireland, france. kira save jugakla accomodation tu. cukup juga untuk saya sponsor saif skali untuk pergi sama-sama. ya, saya dah bagitau saif, tapi saif kata, abang kena siapkan rumah kecik kita ni dulu. kalo kita makan angin skrg, nanti kita lambat la nak siapkan umah. hmmm... hati isteri, kalo dah cakap cenggitu, terus jadi syahdu. memang asalnya saif sorang aje kumpul duit untuk buat rumah melalui bisnes quran saif ni . tapi untuk mempercepatkan duit tabung tu penuh, saya rasa saya harus membantu. jadinya, saya pendamkan dulu impian saya. duit tu, saya simpan untuk buat rumah kecik kami. sebab kami sekarang ni belum ada rumah. kami tinggal bersama mertua saya. memiliki rumah sendiri walaupun kecil, juga merupakan impian saya, impian saif... impian kami bersama

p/s: tapi jangan pikir kami ni tak teringin nak pi mekah. duit kat tabung haji tak sentuh tau! :)

10 comments:

Ammi Sara said...

Wah! baguih tul la hang ni najah, aku sangat jeles pd mu!!
aku suka tgk hang wat kek, simpan duit pelbagai..kolah SAHM yg menjadik inspirasiku..mcm mana ek hang terjebak dlm buat kek sume nih? teringin nak buat..tp masa lum seswai kut..
aku doakan hangpa dpt rumah 'kecik' yg diidamkan n dpt europe tour spt yg diidamkan,
err, if saif x mau, aku mau! aku leh teman hang! hehehe..;p

aida said...

alahai syahdunya baca, sob2

Najah Farahin said...

aida, luahan org yg takde duit. bestnyer kalo duit byk kan kan kan
.najah.

Najah Farahin said...

sara, hahaha ok2 kita bawak sikecik waidi skali!
-najah-

Ummu Auni said...

kak najah, kumpul duit memanglah susah dan perit. pula tu nak buat benda kita suka. masa gi UK, ribu2 habis, tapi consolation saya ialah saya dah naik haji, dan dah habis 10K untuk haji. tu yang sanggup spend 20K untuk UK. mudah2an semuanya berhasil, amin

SMM said...

duit dah cukup nak pergi haji, tapi anak-anak nak tinggal pada siapa? huhu :( (eh lari topik pulak).. gambatte, kak najah. love your logo/watermark - ceria!

Luna said...

hang mmg untung najah...saifz dan hang saling sefikrah dan melengkapi!

Najah Farahin said...

aini,
bestnya dah gi haji. akak nk kena tunggu kauthar besaq sikit. sebab dia ngah bf lagi.

luna,
hang ngan am apa kurangnya. sehati sejiwaaaaa

mynie,
tunggu anak besaq sket la. nanti takle gundah gulana nak tinggal

Ummu Auni said...

kawan2, nanti anak besar, anak sekolah pula. eh, macam mana ni? siapa nak uruskan dia pergi sekolah? itulah ummi saya bagitahu. dia yang duk suruh naik haji sebelum anak masuk sekolah.

doalah banyak2, minta dipermudahkan urusan. siapa yang baca blog najibah (kawan saya) mesti tahu yang dia siap nak tolak tawaran naik haji tahun 2008. husband dia cerita, mereka dah isi borang untuk tolak dan nak submit kepada TH. borang hantar pada guard di TH. masa guard tu bergerak menuju ke kaunter, guard tu siap patah balik tanya pada dia orang, betul ke mereka tak jadi nak pergi. sampai mereka terfikir untuk tarik balik keputusan menolak tawaran naik haji

Aishah Amin said...

wui aku kena sebut?? terharu beb..

jangan la hang jeles, aku ni skrg kalau boleh dah tak mau tinggai anak aku..nangeh wo kalau kena terebanggg manjang

aku sgt admire kesungguhan hang sama pakdin punya support terhadap impian kau. kau lah aku punya role model utk kesungguhan tangga kejayaan..kalau ade award aku mau calonkan kau ok!

ko tulis blog ni pun right from the heart..love it¨!

 
blog template by suckmylolly.com