thePencil.org Ar RaiYan: Berhutang...

Monday, February 26, 2007

Berhutang...

Minggu lepas adik saya merungut yang dia belum dapat duit PTPTN lagi.Kawan-kawan lain dah kaya, dia aje yang tersangkut kerana terlewat menghantar permohonan mungkin. Memohon saya untuk menghulurkan bantuan padanya. Kebetulan bulan lepas saya beri dia beberapa set gelang kristal untuk dia jual kepada kawan-kawannya di UKM. Alhamdulillah laku. Hasil jualan tersebut dia gunakan untuk membeli buku dan perbelanjaan lain. Sudahnya segala modal + komisen dia sapu semua :). Nak pinjam dulu katanya. Dapat duit PTPTN, dia bayar balik.
Semalam suami juga mengeluh untuk memulakan pembayaran balik hutang PTPTN semasa dia belajar dulu. Nak cari bank yang tak charge fees banyak sangat bila buat payment. Kalo charge juga, terpaksalah bayar banyak sekali gus supaya tak rugi bila setiap kali bayar, kena charge. Adik ipar saya pun dengarnya akan bayar sekaligus. Pinjam duit ayah n suami dia, mungkin.
Beruntunglah sesiapa yang dapat biasiswa/ tajaan masa belajar dulu. Ada beberapa kawan yang saya kenali memang excellent dalam keputusan SPM mereka.
Saya pula.... alangkah leganya pabila pihak MARA melupuskan pembayaran balik pinjaman MARA semasa saya belajar dulu sebanyak 23 ribu.Banyak tu. Harga sebiji kancil rasanya. Saya rasa begitu ringan sekali, beban terangkat di bahu. Andainya tidak, sudah tentu saya seperti mereka ini yang terpaksa menanggung hutang dan membayar semula pinjaman mereka dan susah hati dek hutang keliling pinggang :). Terima kasih pihak MARA. Syukur padaMu Ya Allah!! Kau permudahkan hidup hambaMu ini.

p/s: mmm.... saya rasa mcm dah post la entry ni sebelum ni.hiks

8 comments:

SMM said...

Alhamdulillah saya tergolong dlm org yg tak dibebani dgn hutang PTPTN.. Tapi saya teringat, kalau di universiti timur tengah, yuran pengajian percuma kan? Even utk pelajar luar negara. Ideally mmg education shld be free for all! Tapi negara kita ni jauh lagi dr ideal.. so peringatan utk saya, eloklah menyimpan dr sekrg utk education anak2, bi'iznillah...

Ummu Auni said...

syukur kan...Alhamdulillah..

akak, buku habiburrahman yg lain, akak ada jual tak? kalau ada bagitahu saya yer..boleh order dgn akak aje

Anonymous said...

mynie,betul tu patutnya education shld be free utk kita semua. dgrnya kat Brunei,sesape anak brunei nak sambung belajar, ditaja.seronoknye kan!
tatau la zaman anak-anak kita nanti mesti lagi berganda fees tu.

aini,
buku habiburrahman yang lain akak masih mencari. kena contact dengan publisher indon sebab buku habiburrahman yang lain belum di bawa ke malysia dan diterjemahkan di malaysia seperti buku ayat-ayat cinta tu.
Nanti bila dah jumpa buku habiburahamn yg lain, akak bgtau aini ya!
guess wat, setakat ni jualan buku ayat2 cinta yang kami jual sudah mencapai 50 buah :), ni pun budak Uitm dok order lagi sampai koleksi utk kami simpan pun terjual sekali.huhu

Ummu Auni said...

bestnya akak..best perniagaan laku. patut beli byk2 buku tu lagi tau..hmph, akak jadi ler translator buku2 indon ni, hehe..byk buku indon yg bermanfaat utk kita

Ummu Auni said...

eh eh ni mynie ex TKC kan? yg dulu keluar suratkhabar waktu result SPM umum kan? if i'm correct, mmg ni lah mynie yg pandai tu. tak sangka boleh ketemu di alam maya

Anonymous said...

ha'ah iyer... itulah mynie x-TKC, akak kenal mynie sebab dia kawen ngan my x-classmate.saya pun mengkaguminyer :).

SMM said...

alamak malunya saya! mana ada pandai, biasa2 shj... hak Allah belaka.. tak sangka masih ingat cerita lama 10 puluh tahun dulu... musykil juga, rasanya suratkhabar takde sebut nama 'mynie' hehehe :) mardhiah12, salam perkenalan di alam maya :)

Anonymous said...

kak...23 ribu tu terlupus sebab result bagus yer...tahniah..tahniah

 
blog template by suckmylolly.com