thePencil.org Ar RaiYan: Happy Mother's Day

Monday, May 12, 2008

Happy Mother's Day

Happy Mother's Day buat mama dan mak mertua saya. Mereka ini antara ibu-ibu yang terbaik pernah saya jumpa. Moga saya sehebat mereka. Moga Allah merahmati mereka.

Pepagi tu teringat kat mak saya di Penang. Mesti mak dok sibuk dengan nasi lemaknya. Saya tak malu mengakui mak saya seorang penjual nasi lemak lauk pauk. Mak saya tak bersekolah tinggi. Sekadar lulusan darjah 6. Dulu-dulu belajar buat nasi lemak dengan Chef Li mak saya nih :). Penulis buku jutawan senyap tu.

Alhamdulillah boleh dikatakan penjual nasi lemak yang berjaya. Sejak arwah ayah meninggal 2 tahun lalu, mak saya mulakan perniagaan nasi lemak 6 bulan selepastu.Dulunya 10 kg, sekarang 15kg setiap hari. Bangun seawal jam 3 pagi, keluar menjual jam 7 pagi hingga 10 pagi. Lepas jam 10, mak perlu rehat hingga malam. Alhamdulillah.Licin nasi lemaknya setiap hari. Pendapatannya melebihi gaji saya :)

Ramai pelanggan minta supaya ditambah pengeluaran nasi dan lauk-pauknya. Tapi setakat 15kg saja yang mak saya mampu buat. Bukan sudah comfort zone, tapi mak saya punya diabetes yang agak serius hingga mengganggu penglihatannya. Umur semakin meningkat. kesihatan perlu dijaga. Tiada pembantu pula.

Kadang-kadang saya kesiankan dia kerana terpaksa bangun awal, tanpa pembantu. Hanya tok yang meneman. Padahal umur mak saya ni tak perlu bekerja, cukup hanya menerima sewa bulanan kedai, kereta saya bayarkan, sekolah adik-adik...saya bantu sikit2, bil2 elektrik dan air sepupu saya yang bayarkan kerana dia menyewa tempat proses ayam arwah ayah dulu. Tapi saya tahu, mak saya sengaja menyibukkan dirinya sebab dia tanak selalu terkenangkan arwah ayah saya. Lagipun ada sedikit hutang-hutang lama yang belum diselesaikan dan perlu mak selesaikan pada saudara mara katanya.

Sempena hari ibu ni, saya sebenarnya tatau nak bagi adiah apa kat mak. Tapi mak saya kata, "isk,takyah la... kakak adiahkan kereta untuk mama meniaga ni sudah cukup untuk mama kenang sampai bila2". terharu saya. Padahal pengorbanan mak pada kami adik beradik tak terbalas banyaknya.

Saya rasa semangat meniaganya turun pada saya. Adik-adik lain tak minat. Mereka sudah ada cita-cita masing2. Adik kedua, bekerja makan gaji. Adik ketiga saya di UKM, sudah memilih untuk mengajar dan menyambung sarjananya. Adik-adik seterusnya pun begitu rasanya.

Cumanya...kepandaian memasak mak aje yang takda dalam diri saya. Menyedihkan.

p/s: thanks abang, treated me a nice dinner last nite :)

1 comment:

HAPPYIRFA said...

SALAM NAJAH..
emm patutlah,awak berminat berniaga.

x sabar nak tunggu hujung rahun..

 
blog template by suckmylolly.com