thePencil.org Ar RaiYan: Basuh Tandas

Wednesday, October 21, 2009

Basuh Tandas


Saya bersekolah SMI Hira, Klang. Ada satu peraturan wajib pelajar asrama, iaitu perlu membasuh tandas sekolah setiap hari mengikut jadual diberi. Jika ada sesiapa yang melanggar peraturan, denda basuh tandas sekolah juga diberi. Buat bising waktu prep pun denda kena basuh tandas juga. Tak pergi prep pun kena denda basuh tandas juga. Pendek kata, apa saja peraturan kecil dilanggar, dendanya ialah basuh tandas sekolah. Banyak tau tandas sekolah. Masa tu ada tandas sekolah rendah lagi, tandas sekolah menengah lagi. Berpeluh juga. Itu peraturan SMI Hira'. Saya tak pasti samada peraturan ini masih lagi berkuatkuasa atau tidak pada masa sekarang.

Oleh kerana saya salah seorang pelajar asrama ketika itu, saya pun turut tidak terkecuali membasuh tandas. Kau tahu sajalah tandas sekolah. Kalo cantek macam gambar kat atas tu, takpe juga. Basuh lama-lama pun best. hehe

Saya pernah tanya sendiri pada mudir (pengetua sekolah) tentang peraturan ini. Kenapa asyik basuh tandas aje kalo kena denda? Pastu kami pelajar asrama, jadi kemestian pulak kena basuh tiap- tiap petang. Sekolah tak payah ambil cleaner untuk basuhkan tandas. menjimatkan.hehe.
Kata mudir, satunya adalah aspek kebersihan. Sekolah akan nampak hebat jika tandasnya bersih. Dan paling penting, ia adalah salah satu tarbiyyah untuk kamu bahawa basuh tandas ini melatih disiplin diri dan mengikis sifat besar diri serta melahirkan sifat tawadhu' dalam diri.

Tapi betul ... zaman kami bersekolah dulu, tiada kes-kes disiplin yang berat berlaku....
Terima kasih mudir Khairul..walaupun hal ini kecil, tapi ia significant! (amek ayat prof Kamil)

p/s: nanti boleh denda Kak Ibah basuh tandas, muahahaha. Tapi dia suka pulak basuh tandas sebab boleh main air. Siap bawak masuk pistol air. aiiyaarkk.Maklumla tandas rumah, mana kotor sangat pun!

2 comments:

Anonymous said...

sampaikan kita ada motto sendiri utk pelajar asrama ..." we love to clean toilet " ...huhu :D

Kak Fiz

Najah Farahin said...

haha, kak fiz ingat lagi motto tu yer...
-najah-

 
blog template by suckmylolly.com