thePencil.org Ar RaiYan: Chopper

Monday, October 19, 2009

Chopper


Masa saya berumur 5 tahun, saya ada chopper. Basikal pertama saya. Berwarna merah. Tapi takla secantik gambar kat atas tu. Masa tu kawan-kawan semua ada basikal bmx, saya pun minta kat ayah nak basikal juga. Nanti nak naik basikal dengan kawan-kawan. Masatu kami tinggal kat umah tok mak. Mak kepada ayah saya. Saya anak tunggal. Saya tiada adik hinggalah darjah 1 baru dapat adik. Jadi saya kesunyian dan teringin nak berkawan. Kata kawan-kawan, 'kalo hang takda basikal, hang takleh main ngan kami' (ada juga kawan cenggitu ek, hehe). Saya balik beritahu ayah, menangis nakkan basikal.

3 hari lepastu, ayah belikan basikal. Tapi pelik rupanya. Tayar depan kecil dari tayar belakang. Tak macam kawan-kawan yang lain. Mereka ada bmx. Saya sangat gembira, petang tu juga saya bawak basikal ke tempat bermain kawan-kawan.

Masa saya sampai di situ, mereka ketawakan basikal saya. Basikal saya pelik lah. Takda orang ada basikal macam saya. 'basikal hang jenis lain, takleh nak geng ngan kami'. Basikal hang macam orang cacat. Saya sedih sangat. Masa tu saya rasa marah sangat kat ayah, Kenapala ayah beli basikal pelik, sebab tu kawan-kawan tanak main dengan saya. Sudahnya saya tiada kawan. Saya lari balik rumah. Sandar basikal peliktu kat bawah rumah. Saya benci tengok basikal pelik tu. Lantas saya marah pada ayah kerana basikal tu. Ayah cuma senyum aje. Mungkin dia tahu saya ni tak mengerti apa-apa. Ayah kata dia hanya beli yang terbaik untuk saya. Saya memang tak faham apa-apa waktu tu. Saya tinggal aje basikal tu di bawah rumah. Ayah simpankan di bawah tangga supaya tidak hilang. Saya tak pedulikan basikal pelik tu lagi...

Bila saya besar... baru saya faham... rupa-rupanya hanya saya seorang aje kat kampung tu pakai basikal tu. Mahal pulak tu. haha..

ayah... oh ayah... saya rindukan arwah ayah!

Harini, Kakak Ibah pula mahukan basikal sebagai hadiah harijadinya seperti mana saya mahukannya suatu ketika dulu :)

10 comments:

maryam abu ahmad said...

lawak betul... kononnya pelik tapi sebenarnya dengki basikal lagi mahal. hihi

Mynie said...

wah.. dramatik juga.. boleh buat modal cerpen ni hehe :)

the author said...

yam,
tu la.agaknye depa jeles kot.hihi. tp masa tu zaman budak2, mana reti apa.

mynie,
cepen apenye. ayat tunggang langgang. weih, teringin la nakpi seminar penulisan pts tu. pernah pergi tak?
-kaknajah-

Ummu Auni Afif said...

hahaha
basikal punyalah best :)

Ummu Hudzaifah said...

saya punya beskal pun cenggitu jg najah. memula tu memang malu tp lelamakan saya rasa bangga sebab kalu lumba men beskal mesti saya jadik juara....pastu ramai org teringin nak test beskal pelik saya. saya ingat lagi lagu yg dia org ejek saya...beskal tayar kicik...hihihi..kenanganmu mengingatkanku kenanganku yg dah tak terlintas dah..hihihi

the author said...

aini,
tu aa...kecik2 dulu keja dgr ckp kawan aje.

hasra,
haha...kadang2 kenangan/memori tetiba jer terlintas di ingatan kan

HappyIrfa said...

alahai..lawak ada.sedih pun ada.
mak ayah mahukan yg terbaik utk anaknya tp anaknya mau yg fesyen sama ngan org lain.dulu saya penah kena camtu.psl beg sekolah,saya nak yg biasa mcm org lain.tp mak beli yg mahal.saya malu nak pakai.
senang citer beli je yg sama pesen ngan org lain.hehe

Hakim said...

kak najah,
saya pun pakai basikal chopper makcik saya masa sekolah rendah. warna maroon.
orang lain x ada basikal chopper.
saya suka basikal tu sbb dia ala2 harley davidson.
tapi sekarang dah takde dah basikal tu...
saya pernah jatuh bukit dgn basikal chopper saya.

tak sangka ada jugak org pakai basikal chopper.

hukamak

Anonymous said...

Kakak, rindunya kat Ayah... masa tektia kecik dulu ayah beli beskal kecik roda tiga yang paddle dia kat roda depan tu.. pastu tektia naik beskat tu dalam rumah, then langgar kaki Ayah tengah semayang.... kui kui kui.... tapi ayah tak marah pon... ayah selalu sebut pasal tu kalau kita satu family kumpul sama sama... Ya Allah, rahmati dan ampunilah Ayah kesayangan kami dunia dan akhirat..Amin.. rindu sangat kat Ayah, the man in my life..

adikmu,
Tektia @ Alang Tia

the author said...

tektia,
akak pun rindu...

 
blog template by suckmylolly.com