thePencil.org Ar RaiYan

Monday, November 10, 2003

ISLAM DAN SAINS :
JACQUES YVES COSTEAU- Memeluk Islam Selepas Bertemu Fenomena Ganjil di Dalam Laut


“Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan), yang ini tawar segar dan yang lain masin lagi pahit, dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi.” –al Furqan, ayat:53-

Jika anda termasuk orang yang gemar menonton siri ‘Discovery’ pasti kenal JACQUES YVES COSTEAU, iaitu seorang ahli kelautan (oceanographer) dan penyelam terkemuka dari Perancis. Orang tua yang berambut putih ini sepanjang hidupnya menyelam ke pelbagai dasar samudera di seantero dunia dan membuat filem dokumentari tentang keindahan alam bawah laut di seluruh dunia.

Pada suatu hari ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut, tiba-tiba ia bertemu dengan beberapa kumpulan mata air tawar-segar yang sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur atau tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau lapisan yang membatasi kedua-duanya.

Fenomena ganjil itu membuatkan Costeau mencari penyebab terpisahnya air tawar dan air masin ditengah-tengah lautan. Ia mulai terfikir, jangan-jangan itu hanya halusinasi atau khayalan sewaktu menyelam. Waktu pun terus berlalu setelah kejadian tersebut, namun masih belum dapat jawapan yang memuaskan tentang fenomena ganjil tersebut.

Sampai pada suatu hari ia bertemu dengan seorang professor muslim, kemudian dia menceritakan fenomena gajil itu. Profesor itu teringat pada ayat al-Qur’an tentang bertemunya dua lautan (surah ar-Rahman, ayat:19-20) yang sering dikaitkan dengan Terusan Suez. Ayat itu bermaksud: “Dia biarkan dua lautan bertemu, di antara keduanya ada batas yang tidak boleh ditembusi”

Kemudian dibacakan surah al-Furqan, ayat: 53 (spt diatas). Selain itu, dalam beberapa kitab tafsir, ayat tentang bertemunya dua lautan tapi tak bercampur airnya diertikan sebagai lokasi muara sungai, dimana terjadi pertemuan antara air masin dan air laut.

Namun tafsir itu juga tidak menjelaskan ayat berikutnya dari surah ar-Rahman ayat:22 yang bermaksud: “Keluar dari keduanya mutiara dan marjan”. Padahal di muara sungai tidak ditemukan mutiara. Terpesonalah Costeau mendengar ayat-ayat al-Qur’an itu, melebihi kekagumannya melihat keajaiban pemandangan yang pernah dilihatnya di lautan yang dalam.

Al-Qur’an ini mustahil disusun oleh Muhammad yang hidup di abad ke-7, suatu zaman ketika belum ditemukan peralatan menyelam yang canggih untuk mencapai lokasi yang jauh terpencil di dasar lautan.

Benar-benar satu mukjizat, berita tentang fenomena ganjil 14 abad yang silam itu akhirnya terbukti pada abad ke-20. Costeau berkata bahawa al-qur’an merupakan sebuah kitab suci yang berisi firman Allah s.w.t, yang seluruh kandungannya mutlak dan benar. Dengan seketika dia memeluk Islam. Itulah kebesaran Allah….Costeau telah mendapat hidayah melalui fenomena teknologi kelautan hari ini.

Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yang dikaratkan oleh air”. Apabila seorang bertanya, “apakah caranya untuk menjadikan hati ini bersih kembali?”. Rasulullah bersabda, “Selalulah ingat mati dan membaca al-Qur’an”. Ternyata kemajuan teknologi hari ini semakin membuka tabir kebenaran yang terkandung di dalam al-Qur’an.

Petikan dari: majalah i,Nov 2003

No comments:

 
blog template by suckmylolly.com