thePencil.org Ar RaiYan

Tuesday, November 11, 2003

Sehari Bersama Anak-Anak....

Harini merupakan hari pertama aku mula menjadi guru sementara di Huda Learning Care Centre (HLCC). Kat HLCC ni aku mengajar anak-anak sekolah rendah yang mendaftarkan diri mengambil kursus bersepadu Fardhu Ain cuti sekolah. So, aku Cuma mengajar mereka dalam masa ramadhan ini sehinggalah di penghujung cuti sekolah mereka. Aku Cuma mengajar pada sessi pagi bersama guru-guru HLCC sementara kawanku nizah pula mengajar English dan Math di waktu petang.

Kursus ini bertujuan agar murid-murid yang kecik-kecik ni dapat mengetahui serba sedikit ilmu fardhu ain dan serta dapat menguasai hafazan juzu’ amma. Di samping itu juga mereka dapat memantapkan lagi mata pelajaran English dan Matematik terutamanya mengenai kaedah dan formula cepat sifir. Murid-murid di kelas aku terdiri daripada darjah 1 hinggalah darjah 3. Sebanyak 3 kelas di HLCC ini. Seramai 28 orang murid

Ketaq lutut juga pada mulanya masa mula-mula nak mengajar semalam. Coz tak biasa nak handle bebudak kecik cam gini. Alhamdulillah… berkat doa, semuanya baik-baik belaka. Cuma nakal sket-sket tu adalah….tak nama budak kecik ler kalo tak nakal. Kan!

Sessi bermula pukul 8.30 pagi dengan bacaan al ma’thurat dijadikan sebagai matapelajaran pertama di sini. Alhamdulillah kebanyakan murid-murid di dalam kelas aku ni sudah biasa membaca ma’thurat. Mungkin kebanyakan mereka yang sudah biasa ini adalah di kalangan anak-anak ikhwah/aat Perlis. Jadi tiada masalah kalau disuruh membaca dan menghafal ma’thurat.

Ada juga murid-murid yang tidak tahu membaca langsung atau pun masih di peringkat ejaan ( iqra’). Susah sikitlah …tapi mereka berusaha juga untuk cuba mengikut bacaan al-ma’thurat seperti rakan-rakan mereka yang lain. Doaku agar mereka ini sedikit sebanyak dapat membaca serta menghafal setelah berkali-kali mendengar alunan al-ma’thurat yang setiap hari diulangkan kepada mereka.

Sessi kedua ialah hafazan juzu’ amma. Sekali lagi anak-anak ikhwah/at ini meng’conquer’ mata pelajaran ini. Banyak betul mereka menghafal. Seingatku mereka ni baru aje darjah 1 & 2, tapi sudah menguasai hampir keseluruhan juzu’ amma. Sekali lagi memudahkan tugasku yang hanya membetulkan tajwid mereka serta menyemak hafazan mereka.

Tetapi ada juga murid-murid yang belum pandai membaca ayat-ayat al-qur’an lagi. Mencabar juga aku nak mengajar mereka. Satu persatu. Huruf demi huruf, baris demi baris, ayat demi ayat. Oh tuhan…bulan-bulan puasa gini….hampir kering tekak aku dibuatnya…hiks

Bersambung....penat ler taip....esok-esok plakss :)

No comments:

 
blog template by suckmylolly.com