thePencil.org Ar RaiYan

Wednesday, November 12, 2003

Sehari Bersama Anak-Anak (part II)...

Mmm….harini merupakan hari kedua aku bergelar guru sementara HLCC. Ape yer nak sambung semalam? Haa….selepas subjek hafazan, aku ditugaskan bersama guru HLCC yang lain agar mengajar anak-anak yang kiut miut ini untuk mengambil wudhu’- membuat praktikal wudhu’ serta solat. Yang kelakarnye kebanyakan mereka sudah pandai mengambil wudhu’ tapi sorang pun taktau n tak hafal niat. Hihih…

Selepas praktikal wudhu’ n solat dibuat, aku mengajarkan mereka doa-doa harian, dimana aku sendiri pun terkadang lupa akan doa-doa harian ni coz jarang mengamalkannya. Isk…terasa malu mula pada diri sendiri. Coz kecik-kecik dulu pun belajar kat sekolah, tapi bila besar-besar….tak amalkannya pula. Timbul juga kesedaran dalam diri muallimah ini (akuler) untuk mempraktikkan semula doa-doa harian yang jarang kuamalkan.

Kebanyakan murid-muridku sudah tahu hampir keseluruhan doa yang bakal diajarkan seperti doa makan, nak tidur, bangun tidur, keluar rumah, naik kenderaan, masuk tandas, keluar tandas. Dan….bila ditanya: “sape tahu doa tengok cermin?” semua terkulat-kulat tak tahu….hihih. At last….aku pun bagi homework kat deme suruh hafal doa tengok cermin kat umah. Samada pi cari buku doa-doa kat umah, tanya mak or ayah. Esok aku tanya laa….sape tak dapat….adela ubat. Hehehe

Sessi akhir ialah ngenai seerah. Welemek….ini yang lomah eden nak bercerita ket budak-budakni. Tapi apekan daya, cuba-cuba jugaklah bercerita. Leh gak wat sebagai praktis untuk diceritakan ket bakal anak-anak nanti. Hiks. Harini bercerita kisah Nabi Soleh a.s. amboi-amboi…ternganga juga deme yer…lepastu pot-pet pot-pet dok menyambung cerita aku. Baguih gaks….ini dinamakan kumonikasi dua hala. At least takde la aku sorang jer yang bercakap. Hehe

Sessi akhir ialah.. subjek math-cepat sifir. Subjek ni diajarkan khas oleh guru math juga. So … time ni aku dapat ler rest sket. Coz cikgu math tu lak yang take over. Cumanya aku memantau deme ni main puzzle or tengok video ajer. Sessi yang terakhir adalah solat zuhr berjemaah. Kelas tamat pada pukul 2 petang. Disambung pula kelas sessi petang oleh murid-murid yang mengambil mata pelajaran Englih dan Math.

Balik aje dari HLCC, terus merebahkan diri ket katil. Aduh…penat jugak ek mengajar budak-budak ni. Coz kena jadi cam budak-budak sama.hihi. teringat-ingat suara mereka menghafal surah (ala….suara cam bebudak kecik tu). Balik petang tu abang terus nyakat aku, dia dok tiru gaya suara budak-budak macam ket HLCC tadi. Tergelak aku. Rupanya ada sorang ‘budak tua’ tersesat ket bilik aku ni. hehe

Alhamdulillah….aku berharap sangat agar anak-anak yang suci murni ini dapat mengamalkan segala-galanya apa yang mereka pelajari di sini. Serta dapat membentuk generasi al-qur’an pewaris di masa hadapan. Moga amalan dan penghayatan mereka ini dapat menjadi bekalku di kubur nanti. Mohon agar di ikhlaskan niatku sebelum memulakan pelajaran seharian. Kerana…. Apa yang disampaikan melalui hati, akan turun dan terus melekat pada hati jua…
Moga Allah menambahkan ganjaran pahala kita di bulan yang penuh barakah ini. Amin..

No comments:

 
blog template by suckmylolly.com