thePencil.org Ar RaiYan: Mana boleh cakap "aku"

Sunday, January 27, 2008

Mana boleh cakap "aku"

Bila baca Majalah Anis slot Saifulislam bulan ni, saya teringatkan anak saya. Sama seperti yang diceritakan oleh Saifulislam ngenai anaknya.

Nusaibah dengan wording "aku" amat enti baginya.hiks. setiap kali saya membaca buku cerita, ada perbualan seperti, "nama aku Pak Belang, aku nak makan kau!". Dengan cepat dia menjawab, "eh, ummi... cikgu kata mana boleh cakap 'aku' kena cakap 'saya' la. Allah marah kita cakap 'aku'".Lantas saya pun terpaksa menukar kata ganti 'aku' kepada' saya' dalam setiap patah-patah perkataan dalam buku cerita tersebut.

Mak saya pun terkena haritu. Lepas Nusaibah bercerita dengan Tok Ma nyer, Tok Ma menjawab, "wah, pandainyer cucu aku sorang ni!". Terus Nusaibah menjerit, "eh Tok Ma, mana boleh cakap 'aku', cikgu tak bagi.". "Dah tu nak cakap cemana?" Mak saya terkejut tetiba je kena sergah ngan anak saya. " Tok ma kena cakap macam ni, pandainya cucu 'saye'". Aiyarkk!! Sehingga sekarang mak saya ketawa bila teringatkan perbualan dengan cucu kesayangannya.

p/s: hmmm.... kuasa cikgu kuat juga pengaruhnya ya!!

No comments:

 
blog template by suckmylolly.com