thePencil.org Ar RaiYan: Perniagaan & tanggungjawab sosial

Friday, January 25, 2008

Perniagaan & tanggungjawab sosial

Dipetik dari entry Dr Irfan Khairi

Adakah perniagaan anda mempunyai tanggungjawab sosial? Perniagaan tidak semestinya 100% melihat keuntungan semata, tetapi juga perlu mempunyai tanggungan sosial. Dengan mempunyai tanggungjawab sosial pada perniagaan anda, ia juga memberi jenama unik pada perniagaan anda.

Contoh yang baik adalah The Bodyshop yang diasas kan oleh Anita Roddick yang mempunyai tanggunjawab sosial “kehijauan bumi” dan recycle! Dengan mempunyai tanggung jawabsosial tersebut, ia membina jenama perniagaan The Bodyshop dengan menggunakan bahan-bahan semulajadi dan menggalakan recycle (seperti penggunaan botol plastik dan juga penggunaan bag kertas).

Yayasan Al-Bukhari adalah satu contoh terbaik di Malaysia!

Bolehkah anda namakan lagi perniagaan lain yang mempunyai tanggungan sosial yang telah menjadi trademark atau jenama perniagaan tersebut?
----------------------------------------------------------------------------------

Bagi saya, ya... pada mula tercetusnya saya membuka perniagaan t-shirt labuh ini adalah atas tanggungjawab saya merasakan betapa susahnya wanita seperti saya ini yang ingin bersukan dan melakukan aktiviti lasak, tetapi tiada pakaian yang sesuai. Lantas dan kebetulan rakan saya, BrotherhoodArts yang mula mengeluarkan tshirt labuh ini secara besar-besaran telah menarik minat saya untuk menjadi agent di utara.

Sehingga kini saya telah memperbanyakkan lagi pilihan yang ada memandangkan semakin bertambah pengusaha-pengusaha tshirt muslimah di Malaysia. Pengusaha-pengusaha ini sungguh kreatif, memandangkan saya tiada kepakaran dalam rekaan corak seperti mereka, jadinya saya hanya menjadi trader aje.Walaupun Indonesia merupakan pioneer saya rasa. Sambutan di Malaysia di kalangan wanita muslimah adalah menggalakkan. Alhamdulillah.

Saya juga tertarik dengan pakaian Muslimah Indonesia, amat cantik sekali di pakai oleh remaja terutamanya. Menutup aurat, fashionable n modern. Betapa sakit mata saya melihat remaja kini berpakaian seperti tak cukup kain!

Saya berharap moga usaha dan tanggungjawab saya yang sekecil ini diberkati dan dinilai di sisi Allah.Ameen.

No comments:

 
blog template by suckmylolly.com