thePencil.org Ar RaiYan: Sape belum kenal rempah ratus?

Monday, January 25, 2010

Sape belum kenal rempah ratus?

Saya mengaku, agak blur sikit... hehe...
tu la kau, mak suruh praktis masak awal-awal, kau malas...
saya cuma confuse no 8 dan 9 aje, eh 10 pun. yang lain kenal kot. eh, tapi tak juga...kadang-kadang hok lain pun leh jadi confuse. hehe

rujukan dari http://alkiram.net

1-Kulit Kayu Manis

2-Halba

3-Cengkih

4-Biji Lada Hitam

5-Biji Lada Puteh/Sulah

6-Bunga Lawang

7-Buah Keras

8-Jintan Puteh

9-JIntan Manis

10-Biji Ketumbar

11-Jintan Hitam/Habbatul Sauda’

12-Buah Pelaga

6 comments:

mazz said...

emm bagus gak Farah share pasal ni.....mazz pun bukan kenal sgt rempah ratus ni....he he

the author said...

at least maz rajin masak dari saya ni haa. huhu

Ummu Auni Afif said...

nasib baik akak letak. selalu saya blur2 juga. tengok2 macam boleh agak la, hehehehe...selalu beli yang dah campur segalanya :P

Ammi Sara said...

Sara lg fail!
7,8,9,10 tak tau, x suke masak pakai rempah ribu ni, hehe...simple dimple je masakanku wahai najah..hihihi

the author said...

aini,
tula...selalu beli yg dah campur tu.

sara...atleast kau rajin memasak dari ku wahai ammi

Aina Ana said...

Haha..mujur aku kenal semua tu, walaupun tak pandai masak :P

 
blog template by suckmylolly.com