thePencil.org Ar RaiYan: Syukur...

Wednesday, January 03, 2007

Syukur...

Harini buat pertama kalinya saya menerima gaji dari company sendiri :). Kelakar pun ada, walaupun gaji takla sebanyak mana pun. Tapi rasa seronok sangat. Walaupun sedikit, sekurang-kurangnya saya dapat merasakan sedikit keuntungan hasil kerja/perniagaan saya. Saya kena belajar untuk mendisiplinkan diri, tak boleh amik duit company sesuka hati untuk berbelanja. Ambil sekadar gaji sahaja. Memang saya seorang yang suka sangat shopping, hmm... saya kena juga latihkan diri saya. Tapi bukan bermakna saya meninggalkan hobi yang satu itu! Sekali sekala kena bagi anugerah (shopping) untuk diri sendiri kan! :)

Dah lama saya tak godek2 blog Dr Irfan, harini saya jumpa senarai ini sebagai motivasi untuk diri supaya lebih maju. Walaupun tak semua boleh saya ikut, atleast saya amik 5 kekuatan utama yang perlu ada pada diri:

Faktor-faktor Jutawan oleh Dr. Thomas Stanley

1. Being honest with all people
2. Being well discipline
3. Getting along with others
4. Having a supportive spouse (husband/wife)
5. Working harder than most people
6. Loving my carreer / business
7. Having strong leadership qualities
8. Having a very competitive spirit / personality
9. Being very well organized
10. Having the ability to sell my ideas / products
11. Making wise investments
12. Seeing opportunities other do not see
13. Being my own boss
14. Willing to take financial risk given the right return
15. Having good mentors
16. Having the urge to be well respected
17. Investing in own business
18. Finding profitable niche
19. Having extraordinary energy
20. Being physically fit

Kesemua senarai tu tak semua saya ada.huhu. So, belum boleh nak jadi jutawanla. setakat berangan-berangan.haha. by da way.. ada 5 kekuatan yang saya yang ada , buat masa sekarangni ialah:

1. Being honest with all people
2. Having a supportive spouse (husband/wife)
3. Having the ability to sell my products
4. Loving my carreer / business
5. Working harder than most people (ni ntah le kadang-kadang aje,hehe)

No comments:

 
blog template by suckmylolly.com