thePencil.org Ar RaiYan: Teringat kembali....

Wednesday, May 23, 2007

Teringat kembali....

Selepas baca "Kisah Penjual Tempeh", saya teringat pulak kisah saya, lebih kurang macam kisah si penjual tempe ni, yang tak henti2 berdoa.

Saya teringat suatu ketika dulu. Setiap malam saya sujud dan berdoa pada Allah agar dikurniakan pekerjaan yang baik buat saya macam kawan-kawan yang lain. Sebab masa tu saya kesiankan mak, anak-anak orang lain yang dah grad, ditambah dengan sepupu2 saya, semua bekerja dan dapat kerja yang bagus2. Mesti mak saya terasa hati sebab saya aje yang tak dapat kerja best. Bila dah dapat kerja bagus line kursus yang saya ambil, saya berenti pulak. Masa saya berenti tu, saya tau...mak dan ayah saya kecewa. Cuma diorang tak luahkan rasa kekecewaan depan saya. Saya pun tatau... saya rasa tak serasi dengan kerja tu.Padahal... tu jawatan yang saya idam-idamkan sejak sebelum grad lagi.

Lepastu saya berdoa lagi di samping terus berusaha, hantar resume, hadiri interbiu... sungguh-sungguh punya berdoa. Siap nangis-nangis lagi....
sebab ape, sebab kalo saya tak kerja, memandangkan tanggungjawab saya sebagai anak sulung... saya perlu bantu keluarga. Adik-adik masih bersekolah. Saya frust sangat waktu tu

Lepas saya berenti kerja tu, satu ape kerja pun saya tak dapat melainkan jadi cikgu. Saya sebenarnya tak minat jadi cikgu. Tapi sebab takde kerja masatu, saya teruskan mengajar jugak. Memula cikgu sekolah rendah, lepas tu saya jadi cikgu tadika. Memang saya tensen keje cikgu ni.hehe. Saya respek la pada guru2 di luar sana. Baru saya tau cemana guru saya rasa masa saya jadi anak murid dulu. Semakin lama saya jadi semakin tak minat. Saya luahkan pada suami. Alhamdulillah dia faham. Saya resigned jadi guru dan pengurus tadika. Masa tu, mendapat tentangan hebat juga dari mak mertua saya. Mak mertua nasihatkan supaya fikir betul-beul, kerja guru ni kerja mulia, sesuai sangat dengan saya dan mcm2 lagi lah :)

Saya tetap dengan keputusan saya. Last2 saya teringat final question dari mak mertua saya "nak jadi apa (cita-cita) sebenarnyer ni? ummi tak nampak apa yang najah nak". Saya terkedu masa tu, tatau nak jawab apa. sebab kalo saya jawab nak meniaga. Tentu mak mertua saya gelakkan. hehe.

Rupanya perancangan Allah tu hebat. Puas saya mohon pada Allah supaya dapat kerja bagus (makan gaji,company besar/keje gomen) macam kawan-kawan lain, rupa-rupanya inilah kerja terbagus saya. saya serasi sangat dengan bisnes. Seronok melakukannya. Saya begitu teruja melihat aliran wang tunai saya sendiri tanpa diganggu oleh orang lain. Saya dapat peluang membantu keluarga seperti orang lain. Itu yang paling saya bersyukur. Mak saya tak bersedih lagi melihat saya tak dapat kerja mcm anak kawan-kawan dia yang lain, dia pun sedar rupanya ada hikmah disebalik saya tak dapat kerja mcm kawan-kawan saya tu.

Hebat perancangan Allah ta'ala!!

1 comment:

kakLuna said...

mujur mertua hang seorg yg terbuka dan rasional. tidak mempertikai seteruk2nya,cuma teguran sebagai mertua yg prihatin.Alhamdulillah.

apa yg hang lalui,aku masih gak lalui..tiap malam berdoa supaya dpt kerja mcm kwn2 lain. mmg kalau ikutkan pendapatan aku ni dh mencukupi,tp cam hang jugak, teringin nak membahagiakan mak ayah yg dh susah payah bg kita belajaq sampai masuk U.

apapun yg betulnya, apa jua yg kita nk buat, kene niatkan kerana Allah, barulah jalan tu jd selesa kerana kita menyerahkan segalanya pd perancangan Allah.

aku pun mcm tu..dan harap2 diri aku tak tersasar dr jalan yg betul

 
blog template by suckmylolly.com