thePencil.org Ar RaiYan: Begini Rupanya Cara Undi Pos ek?

Friday, March 07, 2008

Begini Rupanya Cara Undi Pos ek?

Salam,
yesterday, got the emel from a friend and he is a pilot.

-------------------------------------------------------------------------------------

Alhamdulillah, semalam dah tunaikan kewajipan sebagai pengundi pos. Disini ana ceritakan sedikit apa yg ana lalui semalam.mula-mula sampai semak nama kat senarai diluar dewan.Confirm ada nama, beratur ambil sampul surat yg berisi kertas undi di lobi dewan.Masa tu nampak seorang awam berkopiah putih (mungkin pemerhati dari pas)sedang duduk satu sudut.

Dah dapat sampul terus masuk kedalam dewan mengundi, tak ada pemerhati disini. Ada anggota tentera yg arahkan suruh buka sampul dan keluarkan isi sampul.

Ada dua sampul satu utk DUN dan satu utk parlimen. Dalam tiap sampul ada kertas undi YG ADA NO SIRI dan satu surat pengesahan yg ditandatangani oleh anggota yg membuat semakan dan juga ada NAMA dan NO TENTERA pengundi yg kemudian ditandatangan oleh pengundi.Dalam surat pengesahan ini juga tertera NO SIRI kertas undi yg ditulis dengan pensel.

Lepas tu terus pegi ke booth dan pangkah kertas undi.Lepas tu kertas undi yg telah dipangkah tadi dimasukkan ke sampul yg dibekalkan BERSAMA-SAMA dengan surat pengesahan tadi yg tertera nama, no tentera dan no siri kertas undi dan tandatangan pengundi. Lepas tu jilat tepi sampul dan lekatkan. Kemudian kedua-dua sampul tadi dimasukkan kedalam karung pos.

Selesailah proses undi pos. Persoalan yg timbul:

1. Kertas undi dan butir-butir pengenalan orang yg mengundi dimasukkan kedalam sampul yg sama, siap ada tandatangan lagi. Maka UNDI POS BUKAN RAHSIA.

2. Sampul yg berisi kertas undi dimasukkan kedalam karung pos. Soalnya karung pos tu sapa yg simpan? pejabat pos, SPR atau polis. Karung pos tu dikunci oleh mangga yg harganya tak sampai RM5, sapa-sapa pun boleh pecahkan, tukarkan, hilangkan atau apa-apa lagi dengan kertas2 undi tersebut dan kemudian ganti dengan mangga baru. Ana mengundi hari selasa, so ada 4 hari lagi sebelum dibuka dan dikira, macam2 boleh berlaku. So UNDI POS BOLEH DIMANIPULASI.

3. Ada ramai anggota yg pergi berkursus, tugas luar dan sebagainya, tak tau pulak ana macamana proses pengundian mereka, dan macamana pengendalian undi-undi mereka. Persoalannya semasa undi mereka dibawa dan disimpan sebelum dikira ADAKAH JAMINAN BAHAWA UNDI MEREKA TIDAK DIMANIPULASI?

4. Ada sorang kawan bagitau dia boleh mengundi 2 kali, kali kedua pada hari sebenar guna no ic awam.Tak tau pulak samada akan dibenarkan kerana ic dia adalah ic tentera. Dalam mel pun ada keluar 2-3 org lg kes yg sama. Persoalannya macamana benda ni boleh berlaku dan BERAPA RAMAI YG BOLEH MENGUNDI DUA KALI?

3 comments:

kin hashim said...

hmmm....oooo...begitu...sblm ni, akak pon tak tau cane undi pos nih... :).

bAiTi said...

Hmm..

Inilah Malaysiaku yang 'gemilang, terbilang'.

:( *tensi*

Anonymous said...

kak kin,
ha'ah...saya pun baru tau lepas baca emel

baiti,
ngundi di mana??ipoh ke

 
blog template by suckmylolly.com